07/10/2020

The Shadowfell - מישור הצללים


תוך כדי השיחה Evindal שולף את החרב שלו ומנקה אותה מדם קרוש - "אין הרבה זמן אתם יודעים, הם בדרך לכאן, אין פה הרבה ערך לתקווה אבל אני מקווה שאתם יודעים להלחם כדי להשאר בחיים עוד יום במקום המבאיש הזה". "מי מגיע?" "השאדאר-קאי".
מהו מישור הצללים?

מישור הצללים הוא מעיין (תשליל) נגטיב מעוות של מישור הקיום שלנו (מישור החומר הראשוני), זה אומר שמקומות במישור שלנו יראו דומים במישור הצללים רק שהם יהיו הרבה יותר אפלים וקודרים. לדוגמא יער ירוק ויפה במישור שלנו יראה כיער אפל עם עצים מכוערים ומפחידים במישור הצללים.במישור הצללים אין מאורות, כלומר אין שמש או ירח,
יש שם קדרות ואפרוריות כללית. 
רוב הצבעים במישור הצללים חיוורים ודהויים ובדרך כלל אחרי פרק זמן מסויים פשוט נעלמים, כך שהעולם ממש צבוע בשחור ולבן (מכירים קצת את העולם הנגטיבי מתוך הסדרה "Stranger Things"? אז מאד דומה לזה).



תופעות מיוחדות למישור
הזמן בשאדופל עובר בצורה מעט שונה, קשה להבחין בין יום ללילה, כשעוברים מספר חודשים (או שבועות) בשאדופל, יתכן ועברו שנים שלמות במישור החומר הראשוני.
האוויר תמיד קריר בשאדופל, קו האופק בו יכול להשתנות אחרי מצמוץ או אחרי שסובבת את הראש (שינויים מתמידים).

התופעה הבולטת במיוחד במישור הצללים היא תחושת הייאוש והאובדן שמציפה כל מבקר חיצוני למישור. 
אחרי כל מנוחה ארוכה, כל מבקר שלא טבעי למישור צריך לגלגל גלגול הצלה Wisdom בDC שיקבע על ידי המנחה וכשלון בו יצור תופעה שתפריע לדמות כגון פראנויה, חולשה, נטיה לאובדנות ואף איבוד שפיות. 
חלק מהתופעות מתגברות ככל ששוהים במישור יותר ויותר זמן.
אוכל (ולעיתים גם מים) נוטים להתקלקל מהר מאד במישור, דבר שמצריך לחפש מקורות מזון אלטרנטיביים כמו פטריות או צמחים (זהירות חלקם קטלניים למאכל!) ובעיקר ציד בשר של יצורים אחרים.

להלן טבלה שערכתי (קרדיט לאחד המודולים של Wotc) כדי לקבוע את השפעת היאוש (עלול גם להצטבר), מה שיפה בטבלה הוא שהיא מתארת גם מגבלה מכנית וגם אלמנט רולפליי שעל השחקן לגלם כל עוד הוא תחת אותה ההשפעה (תצטרכו לגלול ימינה).

d20NameEffectFlaw
1Apathydis on death saving throws and initiative checksI dont believe I can make a difference to anyone or anything
2Dreaddis on all saving throwsI am convinced that this place is going to kill me
3Madnessdis on saving/checks of int/wis/charI can't tell what is real anymore
4CLUMSYUntil you overcome this despair effect, whenever you roll a natural 1 on an attack roll, a skill check, or a saving throw, you fall proneOops! Ouch! Just pretend you didn’t see that.
5DISTRACTEDdis on initiative and preceptionCheck out the clouds. Aren’t they beautiful?
6DROWSYYou cannot make opportunity attacks until you overcome this despair effect.Can't be removed until next long rest.Hmmm? Oh, did it move?
7FATALISTICdis on death saves + death after 2 fails!
What’s the point? We’re all going to die sooner or later. This seems as good a time as any.
8HOPELESS-2 to all saving throwsWe’re done for. Let’s just surrender
9INDIFFERENT25% per round to give up your action that is not movment (check after the decision)I suppose I could attack it again. But really, what’s the point?
10SLUGGISHhalf movement, -2 to initiative checksHold your horses, I’ ll be right there. Just give me a second
11FRAILYou gain 1 point of extra damage from each attack that hitsOw, that hurts. Ouch, stop that.
12INSOMNIAAll cure halved
How can you sleep so peacefully, when there’s so many things waiting out there to kill you?
13PARANOID-2 on attacks and saving throwsI can see it in your eyes. You’re all out to kill me. You want my treasure, don’t you?
14PHOBIC-1 to AC and int/wis/char saving throwsSpiders? I hate spiders. And snakes. And open spaces. And heights.
15TREMBLINGYou take a –1 penalty to attack rolls“Steady . . . steady . . . steady.”
16DELUSIONALYou take a –2 penalty to ACYou guys take the grunts. Leave the dragon to me
17FORGETFULYou take a –2 penalty to skill checks
What was the general’s name again? It’s on the tip of my tongue. Dal-something? Or was it Del-something?
18INDOMITABLE SPIRITNo despairWe will triumph. We are heroes, and nothing can bring us down
19RAMPANT DESPAIRRoll twice this tableThis is a disaster!
20TWIST OF FATEChoose one player other than yourself to roll a new despair effect. That player can select which option to choose fromDid you hear what the dwarf was saying about you? Yikes


איך מגיעים לשם?
נקודות ההגעה אל השאדופל (Shadow Crossings) בדרך כלל יהיו מקומו אפלים במיוחד במישור החומר הראשוני שלנו, כגון קבר עתיק, מוסוליאום נטוש, נקודה מסויימת ביער רדוף. 
דרך נוספת היא ערפילים שחורים שמושכים את הדמויות אליהם וגורמים להן לצעוד אל תוך המישור ללא שום הבטחה לדרך חזרה.

מי חי שם?
יצורי צללים, יצורים מרושעים, זוועות שלא יכולות להתקיים בעולם שלנו, אל מתים, דמויות או יצורים מרושעים אחרים שנמלטו לשם. 
ישנו גם גזע מנודה של אלפים חיוורים וקרחים (נראים כמעט כמו אל מתים) שחי שם שנקרא: שאדאר-קאי Shadar-Kai שמונהגים על ידי ישות שנקראת מלכת העורבים The Raven Queen, אין הרבה מידע עליה, אומרים שהיא הייתה פעם קוסמת בדרגה גבוהה שנהרגה בפיצוץ מסתורי שעדיין השאיר אותה בצורת הקיום האנרגטית שלה והיא חיה בארמון עלום בשאדופל ואוספת זכרונות וחוויות מאנשים (ונשמות!). 
לשאדאר קאי יכולות תקיפה מהירות, עוצמתיות תוך כדי שמוש בכניסה אל ומתוך הצללים (קצת כמו נינג'ות).

חומר מומלץ לקריאה:
Quill & Cauldron - Ulraunt's Guide to the Planes Shadowfell
The Shadowfell - Gloomwrought And Beyond

* הדברים נכתבו אחרי מחקר שעשיתי על המישור תוך כדי שימוש במקורות רבים והרפתקה שיצרתי עבור הקבוצה אותה אני מנחה. אני מוכרח לציין שלא הכל נמצא כאן, רק טעימה מהדברים המעניינים המאפיינים הבולטים של המישור.

24/09/2020

סקירה קצרה - Live to tell the tale - טקטיקות קרב עבור דמויות שחקן (D&D 5E)

 מחבר הספר: Keith Ammann
222 עמודים

אתם בטח מכירים את מחבר הספר וסגנון הכריכה מספרו הראשון והיותר נמכר (ומוצלח) בסדרה: "The monsters knows what they're doing".

Live to tell the tale מתרכז בטקטיקות הקרב של דמויות שחקן בD&D 5E. 


הספר נותן זווית ראיה טקטית כבר מהשלבים הראשונים של יצירת הדמות והמשמעות של כל תכונה, כשבוחרים מקצוע מסויים. 
קיית' מחלק את התפקידים בקרב לשישה סוגים (שמושפעים ישירות מהרכב תכונות טהור) ומה תפקידים בקרב. 

הספר מכיר גם פירוט על מקצועות ואפילו תתי מקצועות, כלכלת פעולות, מצבים ומשחק בהתאם לתפקיד/מקצוע.

ישנו חלק שמדבר אפילו על בחירת כשרונות בהתאם לדמות, ניצול משאבים בין מנוחות, טקטיקות נסיגה ועוד. 

כמעט חצי מהספר מוקדש לתאור טקטי של קרבות של ארבע חבורות מטווחי דרגות שונים וכיצד הן מתמודדות עם אתגרים. 
בהתחלה לא הייתי שבע רצון מכמות דפים כזו בספר שמוקדשת לתאור מצבים ספציפיים, אבל ככל שקראתי הבנתי שבתאורים הללו טמון אוצר לא קטן - ניצול מקסימלי של יכולות וכשרונות של כל דמות בחבורה, בסינרגיה עם דמויות אחרות, יכול לגרום לאתגרים קטלניים בסיווגם - להיות ברי ביצוע. 
לדוגמא: חבורת הרפתקנים בדרגות גבוהות שפושטים על מאורותו של דרקון שחור בוגר ולא יודעים שחוץ ממנו נמצאים במקום עוד שישה דרקונים קטנים (שלא מזמן בקעו אבל בהחלט גם מסוכנים).

לסיכום, 
הספר מרחיב את האופקיים הטקטיים שלנו כשחקנים ובעיקר מלמד שלא ניגשים לקרב בצורה עיוורת וללא מחשבה. 
הדוגמאות, אם צולחים את ההתשה של אורכן - יכולות לתת פרספקטיבה אחרת על קבלת החלטות בזמן קרב.
הספר לא רע בכלל ושימושי אבל קשה לומר שהוא יוצא מן הכלל. 
לדעתי הוא הכי יתאים לשחקנים שכבר שיחקו לפחות שנה שנתיים ב5E וככל הנראה פחות יתאים לשחקנים חדשים ממש או לוותיקים.




23/09/2020

מבוכים ודרקונים - מה זה? ואיך מתחילים?

מבוכים ודרקונים, Dungeons and dragons הוא משחק התפקידים השולחני הפופולרי ביותר בעולם. 

אז איך זה קורה בעצם?
קבוצת אנשים יושבת סביב שולחן כאשר כל אחד מגלם דמות מסויימת בעולם פנטזיה דימיוני (לדוגמא: לוחם, קוסם, כהן, גנב), הקבוצה יוצאת להרפתקאות שמתרחשות בעולם דימיוני חוקרות אותו ונלחמות במפלצות.
אחד האנשים מגלם את תפקיד המנחה שהוא האדם שפורש את העולם הדימיוני בפני שאר השחקנים, מגלם את המפלצות והדמויות שהן לא שחקנים והוא גם בונה את ההרפתקה ושופט במידת הצורך. 
אמנם המשחק מתרחש בדימיון אבל ישנו ספר שמכיל חוקים, כל פעולה ששחקן עושה צריכה להיות בגבולות מסויימים של חוקי המשחק, אבל מה שיפה במשחקי תפקידים הוא שאפשר לעשות גם דברים שלא כתובים בספר והמנחה הוא שמחליט באיזו דרך ואם בכלל הדבר אפשרי. 
חוץ מדימיון ישנם גם עזרים שולחניים כגון מפות, קוביות פוליהדרליות, מיניאטורות ועוד.

אני רוצה להתחיל לשחק, מה עושים ועם מי?
אז הדבר הכי טוב להתחיל איתו הוא למצוא קבוצה, יש המון שיטות למשחקי תפקידים, אבל סביר להניח שאתם בתור התחלה מחפשים את השיטה הנפוצה ביותר כיום והיא מבוכים ודרקונים מהדורה חמישית. 
יש לא מעט שחקנים בארץ והדרך הכי מהירה לחפש קבוצה היא:
1. דרך קבוצת הפייסבוק: מבוכים ודרקונים 5
2. דרך קבוצת חיפוש השחקניםם/מנחים בפורום הפונדק

עדיין קשה למצוא קבוצה? צריך סבלנות, מדי פעם מנחים מגייסים שחקנים, אם ישנם עוד אנשים בסביבתך האמיתית או הוירטואלית שרוצים לשחק, אתם יכולים להתאגד יחד ואחד מכם ירים את הכפפה וילמד להיות מנחה (זה לא באמת קשה או מפחיד).

מה צריך לקנות?
אין תרגום רשמי מלא של מהדורה 5, אבל חוקי הבסיס של מבוכים ודרקונים מהדורה חמישית נמצאים חינם ברשת: 
מהדורה 5 חוקי בסיס
לחדשים לגמרי מומלץ לרכוש את ערכת ההתחלה באמאזון או בבוק דיפוסיטורי - The Lost mines of Phandelver, הקופסא מכילה חוקים בסיסים לשחקן (עד דרגה 5) ולמנחה, הרפתקה מעולה (שתספיק לכמה וכמה מפגשים מהנים) וסט קוביות משחק.





ברגע ששיחקתם וזה מוצא חן בעיניכם ישנם שלושה ספרי בסיס למשחק: 
הספר לשחקן - Player's Handbook
הספר למנחה - Dungeon Master's Guide
מגדיר המפלצות - Monster Manual



הדרך הטובה ביותר להכיר את המשחק היא מהניסיון - ממש לשחק אותו עם אנשים וגם להתעדכן בקבוצות הפייסבוק והפורומים שהזכרתי קודם.

שיהיה המון בהצלחה ובכיף!