27/10/2020

לחשים "בעיתיים" במו"ד 5

המהדורה החמישית עשירה בלחשים שימושיים עבור הדמויות, שזה דבר מבורך, אך כמה מהם נחשבים בעיניי (כל מנחה ושיקוליו) ל"בעיתיים" כלומר שוברים אספקטים מסויימים של המשחק. 
לדוגמא - ריפוי מוגזם מדי, או יציר סוד (Familiar) שחושף עבור החבורה מבוך שלם מבלי להתאמץ ועוד. 
כשאני מתחיל בקמפיין חדש, אני מעוניין להסיר או להגביל לחשים מסויימים, לא כי אני מנחה מרושע, אלא כדי לתת לשחקנים חוויה איכותית יותר של המשחק (למשל, תחקרו מבוך בעצמכם, תהנו מהגילוי והסכנה במקום לקבל מפה מוכנה שלו). 
אני מעוניין לסקור כאן מבחר לחשים בעיתיים, להסביר מה הבעיתיות של כל אחד מהם ולתת טיפים להתמודדות או להגבלה שלהם.
אני מדגיש שהמטרה היא לא לפסול כל לחש, אלא להגביל אותו מעט או לשנות אותו על מנת שלא ינוצל לרעה וימנע מהשחקנים להנות מאספקטים מעניינים במשחק.
צריך לתת את הדעת במיוחד לגבי הגבול הדק שבין שימוש יצירתי ויעיל בלחש, לבין ניצול שלו ושבירת אספקט משחקי.
בואו נתחיל:

                                                        Picture by fesbraa-dawsetf, used by Kobold Press    

מציאת יציר סוד (Find Familiar)
הבעיה: זימון יצור שחושף עבור החבורה כמעט מבוך שלם ללא מאמץ מיוחד, שובר את אספקט החקירה. 
הפתרון: חוץ מלהגביל את הלחש, יש דרכים להתמודדות איתו - דלתות מבוך שלא מותירות חריץ מעבר מתחתיהן, איזורים עם אדי רעל (מספיקה נק' נזק כדי להרוג אותו), יצורים אחרים שיכולים לאכול/לתקוף אותו (עכברושים, עטלפים, סתם מפלצות שאיתרו אותו), לא תמיד הוא יספק תמונה מדוייקת של החדר, המבוך דינאמי (פטרולים, שינויים, יצורים שמסתתרים), מלכודות, איזורי אנטי קסם, אפשר להפוך את רכיבי הלחש ליקרים/נדירים יותר, ברגע ש"המרגל" נתפס - העלאת כוננות במבוך.

עין הקוסם (Arcane Eye)
הבעיה: בדומה ללחש יציר סוד, רק גרוע יותר, שעה של חקירה חופשית ממרחק רב, מנפץ לחלוטין את אספקט החקירה.
הפתרון: להוסיף דלתות הרמטיות במבוך כדי להגביל את התנועה שלהן או הגבלה משמעותית של משך פעולת הלחש - למשל 10 דקות או פחות, במקום שעה, או הקפצתו ללחש מעוצמה או שתיים גבוהות יותר.

בקתתו של ליאומונד  (Leomund's Tiny Hut)
הבעיה: בקתה מוגנת מבערך הכל למשך 8 שעות, יש פה יותר מבעיה אחת, שבירת אספקט ההשרדות לזמן ארוך מאד, שבירת אספקטים קרביים - מחסה שאפשר לירות מתוכו החוצה מבלי להפגע ובכלל מקום מתאים למנוחה לא משנה היכן החבורה נמצאת כרגע. 
הפתרון: אני אישית חושב שזה לחש שלא אמור להיות חלק מהמשחק אבל אם בכל זאת רוצים להשתמש בו הייתי מפחית דרמטית את משך הפעולה שלו ובזמן קרב אולי נותן לו נקודות מבנה, כלומר הוא יוכל להנזק. 
אם רוצים להתמודד איתו בצורה רגילה - לחש ביטול קסם יעשה את העבודה.

תות-טוב (Goodberry)
הבעיה: חוץ מהריפוי, חוסך בתזונה למשך יום שלם, פוגע באלמנט ההשרדות וניהול משאבי המזון.
הפתרון: להפחית את כמות הberries בכל הטלה וכדי לספק תזונה ליום שלם לדרוש אכילה של מספר לא קטן מהם.
אפשר גם לאלץ שימוש ברכיב המתכלה של הלחש - דבקון (Spring of mistletoe) עבור כל הטלה.

לחשי החייאה למינהם (Resurrection Spells)
הבעיה: חיסול אלמנט הפחד והריגוש מהאפשרות שהדמות תמות במשחק (אם ידוע שאפשר להחיות בלי בעיה). 
הפתרון: לאפשר את ההחיאה רק לכוהנים רבי עוצמה או ישויות, לייקר את החומרים עבור ההטלה ואפילו לדרוש שירות מיוחד עבורם, להסיר את הלחש או להקפיץ אותו מספר רמות מעלה. 
אפשר להכניס מכניקה של אחוזי הצלחה של החייאה על פי ערך תכונת הכושר CON ובנוסף אובדן נקודה או שתים של כושר אחרי כל החייאה מוצלחת, כמו שנעשה בהצלחה במהדורות ישנות יותר.




                                                                                      Picture by: D&D Character sheet

זימון יצורי יער (Conjure Woodland Beings)
הבעיה: אפשרות לזמן 8 פיקסים שכל אחד מהם יכול להטיל פולימורף! שבירת האיזון
הפתרון: איסור על זימון הפיקסים או בחירה של המנחה על סוג היצור המזומן, טבלה אקראית לזימון שלא תכלול את הפיקסים. 

קיבלתי תגובות שלחשי זימון שמזמנים כמויות גדולות של יצורים הם בכלל בעיתיים, זה נכון, במיוחד ב5E שסובלת מקרבות ארוכים במיוחד עם הגידול בכמות המשתתפים, הפתרון הוא פשוט - הגבלת מספר היצורים המזומנים (נניח לחתוך בחצי).

הכוונה (Guidance) 
הבעיה: הלחש לכאורה לא נראה מאד בעייתי, אבל 1ק4 לכמעט כל פעולה (ויש הרבה כאלו בd&d) עלול ליצור מעט חוסר איזון (לא נשכח שמדובר בקנטריפ - לחשון, כלומר אפשר להשתמש בו ללא הגבלה). 
הפתרון: להגביל את הטלה לאחת ביום עבור כל יצור או אולי תוספת קבועה של 2 להטלה במקום גלגול.

גילוי מחשבות (Detect Thoughts)
הבעיה: הלחש הזה פוגם בהשגת מידע על ידי רולפליי ובעייתי במיוחד שמשתמשים בו ללא ידיעת הקורבן. 
הפתרון: אולי גלגול הצלה גם לקריאת מחשבות שטחית ולא עמוקה, עבור עמוקה אפשר אולי לבצע בדיקת ארקנה עם DC משתנה לפי המידע המבוקש או חוכמת היצור לדוגמא.

לחשי זימון בהמות רכיבה למינהם (Phantom steed, Summon greater steed)
בעיה: הלחשים הללו מאפשרים לכמה דמויות בעצם לעוף או לנוע במהירות עצומה למשך זמן לא מבוטל (למרות ההגבלות). 
פתרון: הגבלת השימוש לשימושו הבלעדי של מטיל הלחש או הגבלה על זמן השימוש האפשרי בבהמת הרכיבה המזומנת.

רוח ריפוי (Healing Spirit)
אני מזכיר אותו כי לפני שהלחש הזה הוחלש רשמית, הוא נחשב לאחד השבורים במשחק, ריפוי חסר פרופורציה של כל החבורה אמנם לא בזמן קרב אבל לגמרי מייתר מנוחות ושאר לחשי ריפוי. 
אחרי ההחלשה לדעתי הוא סביר בהחלט.










4 תגובות:

  1. אבל בהחלשה של רוב הקסמים הנתונים, האם אין שינוי באיזון בין הקלאסים ? קלאסים שפשוט תוקפים יכולים לבצע המון, בעוד דמיות של קסם מוחלשות ?
    אפשר לומר שיש גם תת קלאסים וחיבורים שמולטי קלאס, ופיטים שהם מאוד חזקים, וברגע שמורידים את כל זה מה נשאר ?
    האם לא עדיף לשהמ להתמודד עם הקסמים, כמו שהם על ידי יצירתיות ומחשבה מראש?

    השבמחק
  2. מדובר בהחלשה (אפשרית) של לחשים בודדים מתוך מאות לחשים.
    אני לא חושב שזה פוגע באיזון אם יוצאים מנקודת הנחה שמראש אותו לחש היה בעייתי ולא מאוזן.
    בלי קשר, לפעמים יש צורך לאזן גם לא מטילי לחשים - תלוי בבעיה.
    תמיד עדיף למנחה להתמודד עם יצירתיות ומחשבה מראש (ואגב יש פתרונות כאלו לחלקם) אבל אם הבעיה אינהרנטית בניסוח הלחש או ב"חור" שיוצר ניסוח הלחש, אז לא תמיד יצירתיות תעזור או שבמקרה אחר תעורר כעס או אכזבה אצל השחקן.
    אין פה מטרת על לפגוע במטילי הלחשים, רק להעביר חוויה טובה יותר, אבל כמו שאמרתי זה משתנה משולחן לשולחן.

    השבמחק
  3. לפי התיאור של הבקתה הקטנה לא באמת מדובר בבקתה אלא בשטח בטוח ששום דבר לא יכול לצאת או להיכנס אליו מלבד הדמויות כולל חיצים וקסמים ולכן הוא כלל לא ניתן לשימוש בקרב.
    מציאת יציר-סוד של וורלוק הוא חזק בהרבה רוב הפתרונות שציינת לא יעילים נגד שדון שיכול להיות בלתי נראה
    ואולי תוסיף גם לחשים שמנצחים קרבות אם הם פוגעים במספיק אוייבים כמו hypnotic patterns וslow

    השבמחק
    תשובות
    1. לגבי קרב, אתה צודק היא לא אמורה להיות שמישה בקרב בשום צורה, למרות שאפשר לנצל את המצב כדי לצאת, לתקוף ולהכנס שזה ניצול בעייתי.
      חוץ מזה עצם הלחש פוגע בחוויה/אתגר ההשרדות במשחק ומונע גם את הסכנה של מפלצות משוטטות לדוגמא.
      לא נגעתי במציאת יציר סוד של וורלוק, שווה בדיקה.
      לגבי hypnotic patterns ו-slow, אני חושב שאין איתם שום בעיה, מתאימים לעוצמה ויש להם הגבלה מובנית על משך זמן.
      רק רוצה להדגיש שהמטרה שלי היא לא "פגיעה" בכל הלחשים אלא רק לשים את האצבע על לחשים שמונעים או מבטלים אספקט חשוב בתאגר/חוויה של הדמויות ושלי כמנחה.
      כמו תמיד אין פה "נכון" אבסולוטי, כל שולחן והחוקים שלו.

      מחק