14/10/2020

איך להתחיל להנחות משחק?

מה זה בכלל מנחה? 
ברוב משחקי התפקידים, נהוג שמשתתפים מספר שחקנים שמגלמים/משחקים את הדמויות או קיבלו. 
המנחה (או אם תרצו שליט המבוך, גיים מאסטר, מנהל המשחק ועוד שמות בסגנון) יוצר (או לפחות מציג) את העולם אותו הדמויות של השחקנים רואות, חוות ובאות איתו באינטרקציה. 
המנחה גם מגלם את כל המפלצות והדמויות ללא שחקן שאותן השחקנים פוגשים במהלך ההרפתקה. 

אני לא מרגיש מוכן להנחות
אני הולך לגלות לכם סוד: סביר להניח שאף פעם לא תרגישו ממש מוכנים, הרבה פעמים אנחנו מתרצים לעצמנו שאנחנו צריכים ללמוד עוד קצת, להתנסות טיפה, לקבל הדרכה צמודה...ועוד תירוצים רבים ומגוונים. 
ישנו חשש טבעי מהנחיה כיוון שהמנחה נתפס שמי שמכיר ויודע הכל - מה שלא בהכרח נכון וגם שהוא צריך לדעת לאלתר, שזה נכון אבל לא דבר שאמור למנוע להתחיל להנחות. 

אז מה עושים? עושים! 
הדרך הכי טובה, מניסיון היא פשוט לקפוץ למים העמוקים, להתחיל, להתחיל, להתחיל! 
שימו את החששות והפחדים בצד, אז כן יהיו נקודות בהן לא תדעו מה לעשות אבל תוכלו לעצור, לחשוב ולהחליט. 
אפשר להתחיל מלבנות מבוך או הרפתקה פשוטה - לשרבט מספר חדרים, מפלצות בינהם בתור התחלה, אולי חידה ואוצר, דברים חבויים - וכבר אפשר להתחיל. 
אני ממליץ מאד על סדרת הסרטונים של מאט קולוויל בסדרת Running the game.
כמו כן על הקבוצות שאתם מכירים בפייסבוק ואם אנגלית לא מהווה מכשול אז גם בReddit.
מקום מגניב שהתחדש לאחרונה ויש בו אנשים שישמחו לענות על שאלות הוא פורום הפונדק.
תוכלו גם לפרגן ליוצר תוכן ישראלי ביוטיוב, אביעד טל, שיצר כמה וכמה סרטוני הסבר מעולים! על אלמנטים חשובים במשחק: Beyond the screen.

Illustration by: David Sutherland


אפשר להיות מנחה מבלי לשחק?

התשובה היא כן! כמובן שיכול לעזור מאד להתנסות לפני כשחקן, אבל אפשרי לגמרי להתחיל להנחות במקביל, או אפילו לפני ההתנסות כשחקן. 
אני אישית, לפני המון שנים, לקחתי בעל כורחי את תפקיד המנחה כיוון שבסביבה בה התגוררתי משחקי התפקידים השולחניים לא היו נפוצים ופשוט גדלתי לתוך ההנחיה ובדיעבד אני אפילו שמח על כך וסחפתי אחרי כמות לא מבוטלת של שחקנים.

למה לי בכלל להיות מנחה? 
שאלה טובה, מנחה זה המון עבודה, ליצור/להציג עולם, להניח מבוכים, מיקומים, מפלצות, להמציא דמויות ללא שחקן, לטוות עלילה וכו'... 
אז נכון, יש פה לא מעט עבודה, אבל הקסם שביצירת עולם ובשליטה על חווית השחקנים שלך הוא עצום!
האחריות להנאה היא של כל הקבוצה ולא רק של המנחה, האווירה צריכה להיות נעימה לכולם, אחרת השחקנים לא ירגישו בנוח לדבר ולמנחה לא יהיה נעים לפרוש בפני כולם את ההרפתקה.
התענוג שבטוויית סיפור שמקסים את חבריך לשולחן הוא עילאי ואין שני לו (#התחביב הטוב בעולם).

טיפים למשחק הראשון? 
יהיה לך הרבה על הראש, תדאג להאציל חלק מהסמכויות, שמישהו ידאג שכולם יגיעו בזמן ובשעה, שמישהו אחר ידאג לסדר את גלגולי היוזמה במקומך, שיהיה מישהו שירשום את סיכומו של כל סשן וכו' 
כדאי להתכונן למשחק הראשון, לדעת מי הדמויות ללא השחקן, מה המניעים שלהן, לדאוג שבלוק הנתונים של כל מפלצת בהרפתקה יהיה זמין ושהתכונות שלה יהיו מוכרות לך. 
להכיר את דמויות השחקנים, את החוזקות והחולשות שלהן. 
זה מצויין גם להתייעץ עם מנחים ותיקים ממך, הם עברו המון דברים שיוכלו לחסוך לך הרבה כאב ראש. 
מה שלא יהיה, תמיד תגיע למצב שבו השחקנים יפתיעו אותך ובמקרה כזה צריך לא להתרגש לחשוב על התפתחויות אפשריות ודרכים להתמודד עם המצב החדש שנוצר.

עזרי משחק
זה יכול בקלות להיות נושא רחב מאד לכשעצמו (מסך מנחה, קוביות, מיניאטורות, מפת קרב, טושים מחיקים, אמצעים לציון יוזמה ועוד ועוד). 
כדאי להחזיק לפטופ פתוח שבו כל הדברים שתצטרכו להרפתקה ובמיוחד חלון פתוח לנתוני מפלצות/לחשים/חפצים. 
אתר ידוע לדוגמא שמכיל את המידע הזה ועוד הרבה יותר הוא 5E.Tools.
למרות ריבוי מגוון העזרים המוצעים למכירה בשוק, לא צריך הרבה בשביל לשחק - דימיון, עפרון, קוביות וספר חוקים.

מה אם אני אפשל?
זה קורה, זה יקרה המשחק לא יהיה בפסגת ההתלהבות כל הזמן וזה בסדר שמדי פעם יהיו נקודות שפל זמניות. 
סוד נוסף שאני יכול לגלות לכם הוא שלפעמים יש דברים שנעשים בטעות או סתם לא נכון שאיכשהו מסתדרים או משתלבים ונראים לשחקנים כמשהו גאוני שתוכנן מראש. 
קורה שווצאים ממשחק בתחושה קשה שדברים לא הלכו או זרמו כמתוכנן, חשוב לשים לב לנקודות הבעתיות ולהשתפר ומצד שני זה תמיד נחמד לקבל מחמאות מהשחקנים על משחק טוב ולראות אותם דנים בצעד הבא של החבורה עד הסשן הבא.
זה בסדר לא לדעת איך מכניקה מסויימת עובדת, לפסוק משהו שנראה לך הכי הגיוני באותו רגע כדי לא לעצור את הזרימה של המשחק, בתום הסשן יהיה אפשר לבדוק או לשקול מחדש את ההחלטה ואם יש צורך להבא לשנות אותה. 
ספר החוקים הוא בשום צורה לא תורה מסיני ובתור מנחה - לך יש את המילה האחרונה, גם אם בספר רשום אחרת.

השחקנים נתקעו ולא יודעים איך להמשיך?
קורה, תדאג לזה שיופיע אלמנט של לחץ כדי שלא יהיה בזבוז זמן משחק מיותר (אלא אם כן יש סיבה למשחק תפקידים באותה נקודת זמן) כגון משהו שמשתנ בעלילה, קיר מתמוטט, מפלצות משוטטות וכו'. 
אם השחקנים נתקעים כי הם באמת לא יודעים איך להמשיך מכאן, אתה יכול להציג בפניהם אפשרויות: "אתם רוצים להמשיך לחקור את המבוך? אתם רוצים לחזור לנוח בעיר?".

אין חכם כבעל ניסיון
עם הזמן תוכלו להרגיש עד כמה הניסיון עוזר, תוכלו לתכנן את ההתקלויות בצורה יותר יעילה, להכיר ולצפות חלק מפעולות השחקנים ובאופן כללי לדעת מה עובד עבורכם ומה לא. 
חשוב לומר שלא כל מה שעובד בשולחן אחר יעבוד בשולחן שלכם וזה בסדר. 
כיסיתי פה רק פסיק מכל הטיפים, הרעיונות והאתגרים בפניהם עומד המנחה, אבל אני מקווה שזה עזר לך ולו במעט לקפוץ למים העמוקים ולגלות עד כמה כיף זה לשחות.

צאו להרפתקה עכשיו!, אין צורך לחשוב על זה יותר מדי, בהצלחה!



2 תגובות:

  1. תשובות
    1. תודה! אני שמח שזה עוזר לאנשים, זה באמת רק על קצה המזלג, מקווה שבעתיד אכתוב עוד פוסטים בסגנון.

      מחק