14/01/2021

Tomb of the Serpent Kings - הרפתקת "קבר מלכי הנחשים", רשמים וחוויות

הקדמה
לפני מספר חודשים, אספתי חבורת הרפתקנים כדי להנחות לה הרפתקה קלאסית בשם
 Tomb of the Serpent Kings - "קבר מלכי הנחשים"
* אזהרה - הפוסט הזה מכיל ספויילרים להרפתקה עבור שחקנים, אם אתם מתכוונים לשחק בה תעצרו כאן, אם אתם מתכוונים להנחות אותה - הרווחתם סקירה וחוויות בעברית :) *
מדובר בהרפתקה קלאסית שנכתבה עבור שיטות אולד סקוליות (OSR) שהסבר לגביהן יצריך פוסט משל עצמו, ממליץ להכנס לקישור שהוספתי לאתר OSRI הישראלי. 
את ההרפתקה הרצתי בשיטת OSE - Old School Essentials, שהיא בעצם מו"ד קופסאות חלקי בעימוד ועיצוב נקי ומושלם (למרות שהשיטה עצמה איננה חפה מבעיות).

קצת על ההרפתקה
לאחרונה סחף אדמה חשף פתח של מערת קבורה (ככל הנראה) בת מאות שנים ובלילות קולות מוזרים נשמעים מתוכה. 
מדובר בקומפלקס קבורה של מלכים של עם קדום (שכנראה נכחד) של אנשי נחש. 
הקומפלקס מכיל מלכודות, מפלצות ששונו במיוחד בור ההרפתקה, אוצרות וחדרים מעניינים ומקנה לשחקנים בהרפתקה לאט לאט תובנות וניסיון של זחילת מבוכים קלאסית.



השחקנים
בחרתי הרכב שחקנים שמשלב שחקנים בעלי ניסיון כדי לראות איך הם חווים את השיטה יחסית למה שהם מכירים ובחרתי גם שחקניות חדשות יותר כדי לתת להן קודם כל הזדמנות לחוות משחק, לבחון את הגישה הרעננה לאתגרים שאני מציב וגם כי אני תמיד אוהב יצירתיות והפתעות מצד שחקנים חדשים לתחביב.
דרישה נוספת הייתה - לא להכיר את ההרפתקה המדוברת מראש.


                                             

ההרפתקה
"קבר מלכי הנחשים" היא הרפתקה לא סלחנית, רובה ככולה זחילת מבוכים קלאסית, שזה אומר תנועה רק במבוך, חקירה ומדי פעם קרבות. חלק מהמלכודות והמפלצות בה יכולים לחסל חבורה לא זהירה כהרף עין. 
הדבר היפה בהרפתקה הוא שכל איזור/חדר בה מלמד את המנחה והשחקנים משהו חדש, לדוגמא מלכודות שחוזרות על עצמן, ישנן דלתות סודיות לעיתים מאחורי פסלים, יש יצורים שעדיף להמנע מקרב ישיר איתם וכו'. 
המבוך בנוי בצורה חכמה משלושה איזורים שונים ברמת הסיכון שלהם והחל מהאיזור ברמה השניה מפלצות משוטטות עלולות להתקל בדמויות.
חוסר האיזון והסימטריה בהרפתקה מחייבים שימוש בטקטיקות יצירתיות, כמו לדוגמא להפיל מפלצת לבור או להוביל אותה למלכודת, לגרום לבסיליסק להסתבך בשרשת של עצמו וכו' (אלו רק דוגמאות, יש אינסוף פתרונות לכל בעיה והגבול הוא הדימיון של השחקנים והיגיון בריא מצד המנחה).
ההרפתקה ארכה כשישה סשנים של בערך שעתיים וחצי כל אחד, שמבחינתי זה באמת המינימום כדי לכסות את רוב התוכן בה.




כלים שימושיים
מפה צבעונית ומגניבה שאפשר לייבא אל רול20, שימו לב שהיא לא בדיוק אחד לאחד מבחינת דיוק הציורים אל מול התאורים, אז שימו לב.
קובץ אקסל מעולה שמכיל מידע מפורט ומיידי על ידי ריחוף hoover מעל מספר כל חדר.

שינויים בהרפתקה
אז כמו שהכנתי את השחקנים שלי מראש, בהרפתקה הזו אלמנט הרולפליי יהיה מינימלי, פשוט כי זה סגנון ההרפתקה. 
לאור ההמלצות שקיבלתי הכפלתי ב10 (כן, כן זו לא טעות) כל אוצר שנסכם במטבעות זהב, פשוט כי ההרפתקה נכתבה במקור לשיטת OSR טיפה שונה וגם בגלל שבOSE ושיטות OSR נוספות אחרות האוצר שהצלחת להביא מהמבוך חזרה לעיר - נספר גם כנקודות ניסיון עבור הדמויות בדרך לעליית דרגה.
למרות שזו זחילת מבוכים היה לי קשה עם העדר הרולפליי הכמעט מוחלט, אז הרחבת מעט את מטרותיו ושאיפותיו של הליץ' שאיבד את דעתו, הוספתי כיוונים אסטרטגים חברתיים שונים לגובלינים על מנת שיוכלו לשאת ולתת עם הדמויות. 
לקראת הסשן האחרון הרגשתי שחסר קליימקס בהרפתקה, אז הוספתי באחד מחדרי האוצר, את מלך מלכי הנחשים בכבודו ובעצמו, שהוא סוג של קוברה ענקי עם גפיים אנושיות יכול להטיל לחשים, להכיש ולהרוג, בניתי לו סטטים מתאימים והתחדשות וציידתי אותו ברפרטואר קללות והשמצות כלפיי הדמויות. 

                               

הסוף האפי (שחיברתי בעצמי) 
כאמור, היה חסר לי קצת קליימקס בהרפתקה, ברגע שמלך מלכי הנחשים גסס הוא הניח רונה במתקן מסויים שתארתי מבעוד מועד, מה שהתחיל לגרום לרונות בכתב אנשי הנחש ללכת ולזהור באדום עז ככל שהזמן עבר. 
רצף הרונות היה בעצם מתקן השמדה עצמית שגורם לריסוק וקריסה של כל קומפלקס הקבר. 
הדמויות היו בדילמה האם לרוץ ולהציל את חייהן או להתעכב ולקחת חלק מערימות האוצר האדירות ששכבו בחדר האוצר. 

החוויה של השחקנים
השחקנים נהנו מאד מההרפתקה ומהאפשרויות שלא מוגבלות מכנית בפתרון בעיות, כן היה חוסר שביעות רצון מהסרבול של חוקי הקרב, למרות שעד כמה שאפשר להיות אובייקטיבי הוא הרבה יותר מופשט משיטות אחרות ומאפשר יותר חופש.
הדבר המדהים הוא שכמו שחשבתי, הצלחנו להגיע לחקירה של 7-8 חדרים בזמן של שעתיים וחצי מה שבמהדורה 5 למשל היה יכול להגיע למקסימום של 5 חדרים בממוצע בזמן כזה (בגלל פישוט החוקים וסיבוכם, מיעוט הרולפליי והזרימה הכללית של השיטה).
לחלק מהשחקנים מטעמים מובנים היה חסר קצת יות רולפליי הזהרתי מראש עוד בפוסט הגיוס! :) 



סיכום
הרפתקה מוצלחת שאני מבין את ההייפ ממנה, אבל אם אתם חובבים רציניים של רולפליי - יתכן והיא לא בשבילכם יש בה כאמור פחות התמקדות ברולפליי וברקע והרבה יותר בחקירה וקרבות. 
תבהירו לשחקנים שסביר מאד שהדמויות שלהן עלולות לא לצאת בחיים מהקבר (כמה טוב שקל מאד ליצור דמויות בשיטות מהאסכולה הישנה). 
ההרפתקה במיוחד בשיטות OSR מוציאה מהשחקנים את מיטב היצירתיות ואתם זוכים לכמה סשנים להרגיש את חוויית זחילת המבוכים משנות ה-80.
פעמים רבות בהרפתקה החוקים לא יספיקו כדי לחרוץ דין של אירוע ולכן כמיטב המסורת של OSR, עליך כמנחה לשפוט כראות עיניך ובהיגיון בריא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה